Villanyszerelésnél milyen vezetékkel, és hogyan dolgozzunk?

Nem mindegy, hogy szerelésnél milyen vezetékeket használunk. Számos mechanikai igénybevételnek van kitéve a hajón, rázkódásnak, rezgésnek, mozgásnak. Tömör vezetékek használatát nem is javasoljuk, ezek ugyanis az idő előrehaladtával eltörhetnek, ráadásul behúzni sem könnyű. A sodrott, hajlékony vezeték sokkal megbízhatóbb. Létezik kifejezetten hajós felhasználásra gyártott, finom szálakból álló, szálanként ónozott extra-hajlékony vezeték, bár ez hazánkban nehezen beszerezhető, autóipari vezeték viszont igen, erre a célra az is jó! A normál PVC szigetelésű vezeték többnyire megfelelő, de egyes helyekre, pl. motortérben vezetett, vagy szabadban lévő (tipikusan fényekhez, vagy árbocba vezetett) helyekre hő- és napsugárzás-álló szigeteléssel ellátott vezeték szükséges.

Villanyszerelésnél milyen vezetékkel, és hogyan dolgozzunk?

A vezetékeket amennyire csak lehet, rögzítsük csőben vagy bilincsekkel, átvezetéseknél ügyeljünk arra, hogy esetleg éles peremek ne dörzsöljék ki a szigetelést. Amennyiben a szerelés igényes, a vezetékek nem össze vissza futnak, hanem rögzítve, kötegelve. Sok szenvedéstől megkíméljük magunkat a későbbiekben azzal, ha a végeket feliratozzuk, illetve rajzolunk magunknak kapcsolási rajzot, és azt későbbiekben is naprakészen tartjuk.

Legfőbb paramétere a vezetéknek a keresztmetszet. Ez azt mutatja, hogy egy vezeték egy mm2 keresztmetszetű. Ettől függ, hogy mekkora terhelhetőséggel bír. Gyakran előforduló hiba, hogy a vezeték méretezésénél csak a megengedett maximális áramerősséget veszik figyelembe. Ez viszont még nem elég! Vezeték kiválasztásánál két korlátozó tényező van amire oda kell figyelni. Egyrészről az előbb említett maximális áramerősséget. Ugyanis az átfolyó áram melegíti a vezetéket, és meg kell akadályozni, ne melegedjen túl a terheltség következtében. Az, hogy milyen áramerősséget visel el egy vezeték attól függ, hogy szabadon, vagy zárt térben vannak, azonban gyakran nem elegendő, ugyanis a vezeték ellenállásán feszültség fog elveszni, így a fogyasztó nem kapja meg a működéshez szükséges feszültséget. Ez elég problémás tud lenni 12 voltos rendszerekben, hiszen ott  már egészen kis feszültségveszteség is nagy csökkenést jelent. Különösen hosszú vezetékeknél jóval nagyobb keresztmetszet szükséges, mint amit pusztán a legnagyobb áramerősség indokolna.