Csatlakozások

Két nagyon fontos szerepük van a vezetékcsatlakozásoknak. Minél jobb elektromos csatlakozást kell kiépítenünk, illetve a mechanikai szilárdságot is biztosítanunk kell!

Csatlakozások

Felejtsük el a vezetékek összesodrását, szigetelőszallagozását! Mivel hajókon mindig hajlékony vezetéket alkalmaznak, a vezetéket előkészítés nélkül általában nem csatlakoztatjuk.  Az elemi szálakból álló vezetéket önmagában nem célszerű csavaros szorítóba, sorkapocsba („csoki”) fogni, mert a szálak szétnyomódhatnak, egyesek kimaradnak, letöredeznek, így sem elektromosan, sem mechanikusan nem lesz jó a csatlakozás. Az a megoldás is hibás, amikor a szálakat valaki összesodorja, majd beónozza. A lágy ón ugyanis idővel a csavar szorítóereje alatt megfolyik, a csatlakozás pedig kilazul. Ilyen esetben érvéghüvely alkalmazása a megoldás, vagy a nélkül, amelyet egy erre a célra szolgáló fogóval szorítunk a vezetékre.  Így a szálak nem bomlanak szét, letöredezni sem fognak, a vezeték teljes keresztmetszetében fel lesz használva a csatlakozáshoz, és a szigetelt érvéghüvely még a hajlító igénybevételre is bizonyos védelmet nyújt.

Gyakran használnak sarus csatlakozásokat is! Ezek között szerepelnek az autóiparból ismerős sarus csatlakozók és a különböző csavarokkal lefogatható szemes saruk. Ezek közül is a szigetelt saruk, amelyek egy műanyag hüvellyel vannak ellátva.  A műanyag színe lehet kék, piros vagy sárga. Ez mutatja a befogható vezeték legnagyobb keresztmetszetét. A sarukat préseléssel rögzítsük a vezetékre. A préseléshez szükséges saruzó fogó egyszerű kivitelben olcsón megvásárolható autós- és szerszámboltokban, de komoly munkához érdemes beruházni egy profi racsnis szerszámba. A préseléshez a vezetéket csupaszoljuk le, dugjuk be a saruba és a fogóval szorítsuk rá. Biztosabb csatlakozásért egymás mögött kétszer is rápréselhetünk, illetve vannak fogók amelyek eleve két helyen szorítják össze. Fontos, hogy minden csatlakozást próbáljunk ki. A jól krimpelt sarunak erős rángatásra sem szabad lejönnie, ha ez mégis megtörténik, akkor dobjuk el és csináljunk újat. Használt sarut ne próbáljunk újra felrakni, és természetesen csak az ehhez megfelelő szerszámmal saruzzunk, kalapáccsal összenyomott saru előbb-utóbb hibás lesz. Nagyobb átmérőjű vezetékek esetében (10 mm2 felett) saruzásához komolyabb szerszámokat használjunk, és mivel ilyen kábelek általában kevés helyen vannak (akkumulátor és nagyáramú fogyasztók környékén) valószínűleg érdemes szakember segítségét hívni, ha ilyet kell elkészíteni.